Celiakia a bezlepková diéta: Čo by ste o nich mali vedieť?

Celiakia a bezlepková diéta: Ako na ne

Každý z nás si želá byť zdravý, nie vždy však môžeme ovplyvniť to, čo nás stretne. Medzi choroby, na ktoré platí genetická predispozícia, patrí aj celiakia. Čo by ste mali o nej vedieť, aké sú jej príznaky a ako jej čeliť tak, aby ste nemali pocit, že sa vám zrútil svet?

Čo je celiakia

Celiakia je choroba, o ktorej už počul každý z nás a má aspoň hmlistú predstavu, čo to je: „To je potvora, pri ktorej nemôžete jesť lepok.“ Áno, je to autoimunitné ochorenie, kvôli ktorému vaše telo nedokáže spracovať glutén. Glutén je lepková bielkovina, ktorá sa nachádza hlavne v obilninách – pšenica, jačmeň, ráž, ovos či špalda.

Čo sa stane ak celiatik zje glutén? Nič príjemné, jeho črevá začnú tvoriť protilátku, ktorá zabíjajú bunky sliznice čreva. Je to imunitná reakcia, ktorou vám chce telo pomôcť, no namiesto toho dochádza k chronickému zápalu a atrofii klkov tenkého čreva.

TIP: Odporúčame tento rozsiahly rozhovor o intolerancii a celiakii s Dr. Igorom Bukovským.

Čo vám hrozí?

Sú to práve klky, ktoré sa starajú o to, aby ste dokázali vstrebať živiny. Lenže pri celiakii ich máte takmer vyhladené, čoho následkom je poškodená sliznica tenkého čreva. Preto váš organizmus nedokáže prijímať živiny (bielkoviny, tuky, vitamíny, minerály, sacharidy) v dostatočnej miere, takže to môže skončiť podvýživou.

Ak poznáte viac ako sto ľudí, je vysoká pravdepodobnosť toho, že jeden z nich ňou bude trpieť celiakiou. Odhady lekárov hovoria o tom, že touto chorobou trpí každý stý človek na svete. Presné číslo sa však nedá dokázať, a to hneď z niekoľkých dôvodov – priebeh celiakie sa u väčšiny pacientov nedá diagnostikovať a trpia ňou aj ľudia, ktorí nemajú prístup k lekárovi.

Celiakia a bezlepková diéta: Ako na ne

Ako postupovať pri podozrení na celiakiu

Podozrenie na celiakiu by v prvom rade malo byť opodstatnené. Ak ste zjedli 12 rožkov s treskou a je vám ťažko, asi nebude najrozumnejšie vidieť za tým toto ochorenie. A aké sú príznaky celiakie? Tie sú iné pri deťoch, tínedžroch a aj dospelých. Aké to sú?

Symptómy celiakie pri deťoch

  • problémy s rastom
  • znížená chuť do jedla a problémy s priberaním
  • častá hnačka (v stolici sa môže objaviť aj krv)
  • žalúdočné problémy, zvracanie
  • nadúvanie a bolesti
  • chronická zápcha

 

Symptómy celiakie pri tínedžeroch

  • oneskorená puberta
  • rastové problémy
  • strata hmotnosti
  • depresie
  • únava
  • svrbiace vyrážky podobné ekzému
  • bolesti brucha a nadúvanie

Symptómy celiakie pri dospelých

Ako postupovať, keď niečo takéto zbadáte na sebe alebo svojich blízkych? Okamžite navštívte lekára. Áno, aj vtedy, keď si myslíte, že vy celiakiu nemôžete mať. Až tam testy (vyšetrenie krvi, definitívne potvrdenie diagnózy sa dá urobiť iba biopsiou tenkého čreva) ukážu, na čom skutočne ste. Okrem toho by ste mali vedieť, že celiakia je najčastejšie dedičná, nedá sa to však určiť tak presne ako pri iných chorobách.

Celiakia a bezlepková diéta: Ako na ne

Celiakia a lepková intolerancia nie sú to isté

Mnoho ľudí si myslí, že celiakia a lepková intoleranciu je jedna a tá istá vec. Omyl, nie je. Síce ich spája jeden problém – problémy so spracovaním lepku. O lepkovej intolerancii hovoríme hlavne vtedy, keď výsledky vyšetrení (krv, biopsia) nepreukázali, že ide o celiakiu, ale aj napriek tomu sa zdravotný stav človeka zlepší po nasadení bezlepkovej diéty. Čiže nejde o autoimunitné ochorenie, ale o alergiu konkrétne na glutén. V tomto prípade sa môže líšiť aj diéta – pri intolerancii nemusí byť úplne totožná ako pri celiakii.

Aké sú hlavné zásady bezlepkovej diéty

Hlavné zásady bezlepkovej diéty sú teoreticky jednoduché – vylúčiť musíte potraviny s gluténom (aj jeho stopovými množstvami) – teda jedlá obsahujúce obiliny ako cestoviny, pečivo, chlieb, knedľu či krupicovú kašu. Zamerajte sa hlavne na čerstvú zeleninu a ovocie a zároveň sa nesnažte nahradiť pečivo jeho bezlepkovými náhradami. Nie vždy to vaše telo ocení.

Navyše to nie je také tragické, ako to na prvý pohľad vyzerá – mäso, syry, mliečne výrobky a ani vajíčka neobsahujú lepok. Zároveň však musíte byť ostražitejší a študovať etikety na výrobkoch, pretože aj niektoré jedla, o ktorých by ste to nepovedali, obsahujú glutén.

Celiakia a bezlepková diéta: Ako na ne

Jedlá s obsahom lepku, o ktorých by ste nepovedali

Možno vám chvíľku bude trvať, kým si na to zvyknete, ale pri nakupovaní budú etikety vašim najlepším pomocníkom. Práve vďaka ním odhalíte výrobky, ktoré obsahujú glutén. Síce každý vie, že pivo sa vyrába aj z obilnín, najčastejšie z jačmeňa, ale napadlo by vám to? Našťastie pre milovníkov tohto zlatistého moku existujú aj bezlepkové varianty, ktoré dostanete kúpiť aj v hypermarketoch. Napríklad značka českého piva vyrába pre celiatikov Bezlepkový ležiak. Okrem toho glutén nájdete aj v sójovej omáčke, sáčkové polievky, pudingy, ale aj niektoré rastlinné maslá majú vysoký obsah lepku.

Tipy pri bezlepkovej diéte

Ste závislákom na pečive? Váš život sa diagnózou celiakie nekončí a ani vaše hody. Dnes na pultoch nájdete bezlepkovú múku na všetky spôsoby – hladkú, polohrubú či hrubú. Okrem toho môžete pri pečení a varení používať rôzne alternatívy klasickej múky – najemno pomleté slnečnicové semená, vlašské orechy či mandle poslúžia ako skvelá, zdravá a zároveň chutná alternatíva k múke.

Aj keby ste sa narodili v Taliansku a namiesto materského mlieka by ste dostávali špagety, bezlepkové cestoviny si môžete pripraviť aj s celiakiou. Veľkou pomôckou pre vás a vašu psychiku je nehľadať alterantívy za jedlá, ktoré ste mali radi, ale vystavať jedálníček na tých potravinách a jedlách, ktoré sú odporúčané pri tomto ochorení – strukoviny, mäso, mliečne výroby (ak nie ste alergický aj na laktózu) a vajíčka.

Celiakia a bezlepková diéta: Ako na ne

Tváriť sa, že celiakia nie je vážne ochorenie nie je fér, rovnako však nie je fér tváriť sa, že sa vám s týmto autoimunitným ochorením zrútil svet. Ak sa inšpirujete našimi tipmi a radami, zvládnete skrotiť túto nepríjemnú „potvoru“ k vašej spokojnosti a aj k spokojnosti vášho tela.

Potrebujete si nastaviť jedálniček tak, aby ste nejaké to kilo pribrali? S celiakiou je to často problém. Ideálne je pribrať na svaloch, tukové vrstvy okolo pása až tak nepotrebujete.

Obráťte sa na odborníkov, ktorí vám pomôžu zostaviť jedálniček na mieru aj pri vašom ochorení.

    Zuzana Hlúchová

    Blogerka s vášňou pre cestovanie, varenie z lokálnych surovín a zdravý životný štýl. Závislá od kávy a krásnych vecí.

    Komentovanie článku: