Varenie pre jedného - ako sa stať majstrom? | Vyživovo.sk

Varenie pre jedného – ako sa stať majstrom?

Ako si variť zdravo a jednoducho

Varenie pre jedného nemusí vždy znamenať, že iba hodíte do mikrovlnej rúry pred pripravenú večeru. Je síce pravda, že je to jedno z najjednoduchších riešení, ak žijete samostatne, ale stravovanie sa takýmto štýlom vedie k naozaj vážnym zdravotným problémom. Pripravovanie si jedla doma vám môže pomôcť zmeniť tento fakt a vydáte sa tou správnou cestou.

Aké výhody má varenie pre jedného?

Čoraz viac ľudí sa dostáva do situácie, kedy žijú samostatne. Ako samostatne fungujúca jednotka je ťažké nájsť motiváciu a „dokopať“ sa k tomu, aby ste si pre seba uvarili obed alebo večeru. A hľadanie nových receptov pre jednu osobu sa zdá byť takmer nemožné aj napriek tomu, že máte kuchyňu plnú. Jedlá z fast food reštaurácii, take aways majú zvyčajne veľmi vysoký obsah tukov, čo sa nepríjemne odrazí aj na vašej váhe.

Varenie pre jedného

Aj ak ste študent, alebo žijete s kolegami a zdieľate byt je možné, aby ste sa naučili, ako za úžasne krátky čas dokážete pripraviť nenáročné, chutné a hlavne zdravé jedlá, ktoré vás budú udržiavať vo forme. Kľúčom k úspešnému vareniu pre jedného je osvojiť si niekoľko základných techník, zásobiť sa určitými potravinami a popustiť uzdu fantázii. Koniec koncov, to je na varení pre jedného to najlepšie – nemusíte sa zavďačiť nikomu, iba sebe. 

Zdravotné výhody:

  • pripravovanie si vlastných jedál redukuje výskyt chorôb ako sú srdcové choroby, rakovina. vysoký krvný tlak a cukrovka
  • pre ženy, varenie si vlastných jedál môže zmierniť PMS, zvýšiť plodnosť a môže zmierniť príznaky menopauzy
  • ak ste na špeciálnej diéte, alebo sa snažíte zhodiť kilá navyše, je oveľa jednoduchšie zistiť, čo vlastne váš obed obsahuje
  • zdravé jedenie doma podporuje správne fungovanie mozgu a obmedzuje možný výskyt Alzheimerovej choroby v neskoršom veku

Psychické výhody:

  • proces, ktorým je varenie dokáže zlepšiť náladu a samozrejme aj sebadôveru v to, že to čo si zaumienite aj dokážete
  • prijatie zdravého životného štýlu vám pomôže bojovať proti stresu a depresii
  • to, že bývate osamote neznamená, že jedlo, ktoré si pripravíe musíte aj skonzumovať osamote, pre zmenu pozvite svojich priateľov alebo rodinu na večeru, kde pripravíte jedlo vy
  • jedenie vami pripravených jedál vás dokáže urobiť šťastnejším človekom – zdravý navonok ako aj dnu

Zdravé raňajky pre jedného.

Varenie pre jedného neznamená, že musíte jesť osamote

Pre niektorých ľudí je varenie pre jedného a následne konzumovanie synonymom osamelosti. Môžete si síce vybrať pravidelné obedovanie v reštauráciách, aj keď budete obedovať osamote, už len pre ten pocit, aby ste boli bližšie k ostatným ľuďom. Jedenie vonku znamená, že máte väčšiu možnosť spoznať nových ľudí, alebo sa vymaniť z rutinnej večere doma. Ale s troškou kreativity môžete variť zdravé jedlá, ktoré nezruinujú váš rozpočet.

  • Pripravte viac jedla a pozvite kamaráta alebo kamarátku na večeru. Každý má rád doma pripravované jedlo a väčšina ľudí, ktorí žijú osamote sú na tom rovnako ako vy, takže sa určite potešia.
  • Pripravte si jedlo doma, a zoberte si ho von, na prechádzku, do práce, múzea alebo na pláž. Mať dostatok jedla, aby ste sa mohli aj podeliť s ostatnými je výborný spôsob, ako spoznať nových ľudí.

Plánovanie jedálnička pre jedného

Varenie pre jedného môže byť naozaj zábava. Jednoduchým spôsobom ako začať, je urobiť si týždenný rozpis, čo budete pripravovať. Raňajky môžu byť niečo veľmi jednoduché, čo sa dá rýchlo pripraviť kým pôjdete do práce, alebo do školy, napríklad cereálie s vysokým obsahom vlákniny, jogurt alebo ovocie. Zvyšky večere z predchádzajúceho dňa sú skvelou náhradou za obed, a rovnako to môže byť aj sendvič, polievka, alebo šalát.

Zdravá večera pre jedného.

Rozhodnutie o tom, že si budete doma variť neznamená, že sa už nikdy nebudete alebo sa nemôžete stravovať v reštauráciach s kamarátmi alebo si užiť pohodlnosť predpripraveného jedla. Stále budú dni, kedy nebudete mať žiadnu energiu a jesť sa predsa musí. Jedným z riešení je pripravovanie viac jedla a potom ho jednoducho schováte v mrazničke kvôli núdzovým situáciám.

Varenie pre jedného – základy

Večera nemusí znamenať večeru v takom zmysle slova, v akom ju všetci bežne chápeme. Popravde, večera nemusí byť vôbec večera. Zdravé raňajky, ako napríklad omeleta, syr a zelenina je aj veľmi dobrá večera. Nelimitujte sa na to, čo by večera mala byť. Varenie pre jedného nemusí byť časovo a ani peňažne náročné. Zapekané zemiaky so syrom, alebo tuniak v konzerve s naparovanou zeleninou sú výborná zdravá večera.

  • Varenie je zábava. Ak státie pri sporáku, krájanie zeleniny či mäsa neznie ako ideálna predstava ako stráviť piatkový večer, pustite si svoju obľúbenú pesničku, alebo album a uvidíte, že všetko pôjde jednoduchšie.
  • Varte raz, jedzte dva krát. Samozrejme, že môžete uvariť večeru pre celú rodinu a rozdeliť si to na menšie porcie pre jednu osobu.
  • Zo zvyškami skúste vykúzliť niečo nové. Ak nemáte chuť na to, aby ste jedli znova tú istú večeru, zvyšky sú výborný spôsob ako začať s novým jedlom druhý deň. Napríklad kuracie prsia z predchádzajúceho dňa zabaľte do tortily, pridajte syr, zeleninu a máte úplne nové jedlo.

Najhoršie je vždy začať. Sama to poznám, ale odkedy som aj ja presedlala na varenie si sama pre seba, cítim sa lepšie a výsledky sa dostavili takmer samé. Ak si ale neviete aj tak rady, obráťte sa výživovo.sk, určite vám poradia a nasmerujú na správnu cestu pomocou jedálnička.

Miška Miklušáková

Miška momentálne žije v Singapure, odkiaľ pravidelne zdieľa svoju vášeň so zdravým životným štýlom. Verí, že víťazi nie sú tí, ktorí nikdy nezlyhajú, ale tí, ktorí sa nikdy nevzdávajú.

Miška Miklušáková

Miška momentálne žije v Singapure, odkiaľ pravidelne zdieľa svoju vášeň so zdravým životným štýlom. Verí, že víťazi nie sú tí, ktorí nikdy nezlyhajú, ale tí, ktorí sa nikdy nevzdávajú.

Komentovanie článku: