Autor : Michaela Horváthová

Pridané dňa 29. októbra 2015 | Zverejnené v Sprievodca výživou| Prečítané: 1152x

Obezita u detí

Pre nikoho z nás nie je veta: “na svete je čím ďalej viac obéznych detí“  neznáma. Táto veta by sa však pre nás nemala stať  len oznamom, či upozornením, ale v prvom rade heslom bijúcim na poplach.

Niekedy slová, veď on / ona z toho vyrastie prestávajú byť už aktuálne a vtedy si uvedomíme problém. Zhrňnme si teda možnosti ako spoznáme, že je práve Vaše dieťa obézne. Pomôcť sa dá vždy, ale nezabúdajme, že čím skôr začneme, tým ľahšie to pôjde, s čo možno najmenším negatívnym (v tom najlepšom a najželanejšom prípade so žiadnym)  dopadom na zdravie dieťaťa.

Dostatok informácií je vždy potrebný. Ak trápi Vaše dieťa obezita, neváhajte vyhľadať odborníka a nespoliehajte sa iba na "dobré rady na internete".

Dostatok informácií je vždy potrebný. Ak trápi Vaše dieťa obezita, neváhajte vyhľadať odborníka a nespoliehajte sa iba na “dobré rady na internete”.

Detskí lekári dokážu podľa základných parametrov ako sú výška, vek, pohlavie, hmotnosť, … presne určiť, ako je na tom s hmotnosťou Vaše dieťa. A možno sa už aj Vám stalo, že ste boli upozornená/ý, že Vaše dieťa má schudnúť. A možno práve tam celá rada lekára skončila.

Naozaj detí trpiacich nadváhou a obezitou na Slovensku pribúda. Stále častejšie vyhľadávajú rodičia pomoc práve u nás vo Svete zdravia. Aj preto naša vedecko-lekárska rada za pomoci ďalších odborníkov zostavila softwér, ktorý zohľadňuje optimálne parametre pre detský a dospievajúci organizmus.

Metódy zisťovania obezity u detí

O príčinách vzniku obezity u detí sa zmieňovať nebudem. Počujeme ich predsa na každom rohu v médiách, čítame o nich na internete, v časopisoch,…  A takisto je to aj s jej dôsledkami. Zarážajúce je však to, že napriek takýmto verejne prístupným varovaniam jej výskyt stúpa. Pozrieme sa na najúčinnejšie postupy (ktoré môžete vykonať kľudne doma) ako zistiť, či Vaše dieťa trpí nadváhou alebo obezitou. Či sa máte obávať a začať hľadať riešenia alebo je všetko v poriadku.

Najpoužívanejšími sú tieto tri nasledujúce metódy:

  • Výška vs. hmotnosť (index podľa Brocka)
  • BMI index
  • Percentilové grafy

1. Jednoduché porovnanie výšky a hmotnosti (alebo index podľa Brocka)

Ide o jeden z najjednoduchšíš a najpoužívanejších spôsobov v bežnej praxi výpočtu optimálnej hmotnosti podľa výšky jedinca. Používa sa už celé roky ale slúži však len ako hrubý odhad.

Určujeme ho odčítaním čísla sto od telesnej výšky. Výsledná hodnota by mala byť ideálna telesná hmotnosť, avšak lepšie je, ak je nižšia (o cca 10%) ako výsledok. Ide iba o orientačný výpočet.

Teda, ak dieťa meria napr. 145 cm, jeho ideálna hmotnosť by mala byť 45 kg. Ideál je však o niečo nižší. Treba však upozorniť nato, že tento výpočet sa nedá realizovať u detí do školského veku, ktorí sú nižší než 120 cm. Naopak, ak Vaše dieťa váži viac kg ako vypočítané číslo Bockovým indexom, určite jeho hmotnosť nebude v poriadku.

2. Známy BMI index – riadiť sa ním?BMI index

O hodnote BMI (Body Mass Index alebo Quetelov index) už čo-to každý z nás počul. Niekto sa ním riadi striktne, niekto orientačne a mnoho ľudí ho rázne zamieta. Ku ktorým patríte Vy? Poznáte jeho kladné aj záporné stránky?

BMI sa dá ľahko vypočítať pomocou kalkulačky, kedy hmotnosť v kilogramoch vydelíte druhou mocninou výšky v metroch. V tabuľkách si porovnáte výsledné číslo a zistíte, či Vaše dieťa spadá z hľadiska výšky a hmotnosti do optimálnych hodnôt alebo z nich vybočuje.

Je naozaj správne posudzovať hmotnosť iba podľa BMI indexu? Osobne zastávam postoj, že nie. BMI index totiž neberie do úvahy množstvo svalov či tuku daného jedinca.

Príklad: Predstavte si dvoch ľudí rovnakej výšky a rovnakej hmotnosti. Jeden z nich je však „kopa svalov“ a druhý má na sebe vyššie hodnoty tuku. A predsa majú rovnaké BMI.

Myslíte si, že „svalnáč“ trpí nadváhou, pretože mu vyšlo vyššie BMI?

Preto ho vôbec nepoužívajte ako jediný ukazovateľ pri zisťovaní optimálnej hodnoty hmotnosti u detí a snažte sa to isté nerobiť u seba. Opäť tento index môžete využiť na orientáciu, ale určite nie na presné určenie.

Ale aby som bola spravodlivá, nižšie v texte Vám popíšem, kedy je využitie BMI indexu adekvátne a smerodatné. Podotýkam, že BMI index sa u detí vyhodnocuje inak ako u dospelých. Ak sa teda aj rozhodnete ním riadiť, nezabudnite vyhľadať tabuľky hodnotenia pre deti. Inak sa môže stať, že výsledná hodnota BMI Vášho dieťaťa bude odpovedať hodnotám podvýživy u dospelého, zatiaľ čo v hodnotení detskom je v poriadku.

3. Používanie percentilových grafov

Percentilové grafy predstavujú najideálnejšiu a najpresnejšiu metódu na zistenie ako optimálnej, tak i nízkej či vysokej telesnej hmotnosti. Práca s nimi nie je náročná a preto ju zvládnete kľudne doma.

Ide o porovnanie aktuálnej hmotnosti dieťaťa s jeho vrstovníkmi. Môžete v nich nájsť krivky, ktoré zobrazujú tzv. pásma alebo percentilové hodnoty  3., 10., 25., 50., 75., 90. a 97. Pásmo nad 90. percentilom predstavuje z hľadiska hmotnosti obezitu (nad 97. extrémnu) a pod 25. percentilom zasa nízku hmotnosť – podváhu. Ideálna hmotnosť sa teda nachádza v rozpätí 25. – 75. percentilu (úplné optimum je okolo 50. percentilu).

Percentilové grafy porovnávajú vzťah medzi výškou a hmotnosťou detí v závislosti od ich veku a pohlavia. Môžete ich nájsť napr. na internete. Pozor si však dávajte na to, že niektoré tabuľky berú do úvahy iba výšku a hmotnosť, iné – presnejšie – berú do úvahy aj BMI detí v závislosti od veku. Ale i tak berte výsledok s rezervou.

Pri hodnotení výsledkov sa obráťte na odborníka

Existujú samozrejme i ďalšie metódy na zisťovanie optimálnej hmotnosti detí, kedy sa merajú a porovnávajú so stanovenými štandardami obvody častí tela (napr. obvod ramena), kožných rias s pod. Myslím, že na „domáce“ stanovenie vyššie popísané metódy postačujú. Pri každom spôsobe hodnotenia hmotnosti dieťaťa je dôležité poradiť sa s odborným lekárom. Ide predsa len o tabuľky a realita (napr. telesná konštitúcia, obsah svalov a tuku, …) tieto výsledky veľmi ovplyvňuje.

Objednajte sa spolu s Vašim dieťaťom na konzultáciu s našimi výživovými poradcami a odneste si špeciálne pripravený jedálniček.

Tieto zásady stravovania pre Vaše dieťa určite neobchádzajte

Už viete aké možnosti máte na posúdenie stavu hmotnosti Vášho dieťaťa. Či ste s výsledkami spokojní, máte obavy alebo je všetko v poriadku, nasledujúce rady sa týkajú z hľadiska správnej výživy nás všetkých. Zo základných zásad v prípade redukcie alebo udržania hmotnosti Vášho dieťaťa (a určite aj Vašej) by som chcela upozorniť na nasledujúce:

  1. Dieťa musí jesť pravidelne počas dňa, vrátane raňajok – ak má Vaše dieťa problém s raňajkami, nezabudnite mu zbaliť väčšiu desiatu alebo pribaliť jedlo, ktoré môže napr. zjesť po príchode do školy a na raňajky mu pripravte aspoň teplý nápoj (napr. čaj).
  2. Bez varenia a teplých jedál redukcia hmotnosti nie je možná – a to u nikoho z nás, nie to ešte u detí
  3. Dieťa sa musí dostatočne hýbať – vymýšľajte mu aktivitu, povzbudzujte ho v krúžkoch,…
  4. Jedlo si pre dieťa pripravujte dopredu (nespoliehajte sa na bufet cestou do školy) – vyhnete sa tak rýchlym nákupom polotovarov alebo hotových jedál, ktoré nemajú so zdravým stravovaním nič spoločné (napr. vo fast foodoch)
  5. Nezabúdajte na pitný režim – vyhýbajte sa sladeným nápojom
  6. Nekupujte sladkosti a keksíky – aj doma viete rýchlo a ľahko pripraviť zdravé dezerty, múčniky či maškrty
Častokrát v jedálničku našich detí chýba práve zelenina. Ako je na tom Vaše dieťa?

Častokrát v jedálničku našich detí chýba práve zelenina. Ako je na tom Vaše dieťa?

Buďte pre deti opora, pretože zmena pre ne nemusí byť ľahká

Uvedomujem si, že práca s deťmi je náročná. A možno i Vy rodičia budete mať ťažkosti pri pretváraní jedálnička a životného štýlu Vášho dieťaťa. Ale nič nie je nemožné. Je dôležité, aby ste túto zmenu chceli aj Vy. A potom už určite nájdete cestu.

Kto podá Vášmu dieťaťu pomocnú ruku, ak nie Vy sami? Tak, hurá do toho! :)

Kto podá Vášmu dieťaťu pomocnú ruku, ak nie Vy sami? Tak, hurá do toho! :)

Na záver mi ako výživovej špecialistke nedá podotknúť, aká dôležitá je prevencia. Buďme teda všetci príkladom pre naše deti v stravovaní, pohybe a celkovo v životnom štýle a určite sa zlepšia neprajné štatistiky. Veď všetci vieme, že každý si nesieme svoje návyky z detstva. Prečo teda nezačať pestovať zdravé návyky u dieťaťa, ale nechávať to všetko na potom, keď bude samostatné a zodpovedné samo za seba?

Máte doma obézne dieťa a chcete mu pomôcť? Objednajte sa k naším výživovým poradcom.

Pridané dňa 29. októbra 2015 | Zverejnené v Sprievodca výživou | Prečítané: 1152x

Obezita u detí – ako spoznať, že je Vaše dieťa obézne?
4.7 (94%) 10 hlas[ov]
Podobné články
Autor článku
Michaela Horváthová

Pracujem ako Výživový špecialista vo Svete zdravia. Mojím cieľom je vytvoriť optimálne podmienky organizmu pre jeho správne fungovanie prirodzenou cestou. To, že môžem pomôcť ľuďom, ktorí to potrebujú a chcú, prijímám ako výzvu. Odviesť prácu zodpovedne a tak, aby bol výsledok viditeľný. Niet nad lepší pocit ako keď Vám klient príde šťastný ako dobre sa cíti, ako ho rodina a známi chvália. To je to, čo ma na tejto práci najviac teší. Že je môj klient spokojný. Vždy som bola zástancom osvety a vzdelávania sa. Preto Vám chcem odovzdať i prostredníctvom tohoto webu svoje skúsenosti a poznatky :)

Zatiaľ sa tu nenachádza žiadny komentár.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

*